92370

Het regelen van administratie na overlijden. Het verliezen van uw dierbare is zwaar. Behalve verdriet komt er nog zo veel meer op u af. Na het afscheid van uw dierbare dienen de praktische zaken zich al snel aan.

Post van diverse instanties komt binnen. De administratie moet worden uitgezocht. De woonruimte moet worden verkocht of leeg worden opgeleverd bij huur. Dierbare spullen moeten worden verdeeld.
Ook de praktische zaken na een overlijden verschillen sterk. Neem alleen al de administratie. Soms bestaat er een geordende administratie en zijn alle belangrijke papieren goed vindbaar. Een andere keer bestaat de administratie uit een verhuisdoos met losse papieren en is het goed zoeken naar wat belangrijk is.
Wij kunnen u van dienst zijn op een praktische, prettige en integere manier. Praktische zaken namen de overhand. Er bleef weinig ruimte voor rouw. Daarom is het prettig dat u na het verlies van uw dierbare kunt vertrouwen op iemand die (deels) de praktische zaken voor u regelt. Die 'iemand' die praktische zaken voor u regelt, ben ik graag voor u.

Wat komt er zoal bij kijken na overlijden.
Na het overlijden:

  • Akte van overlijden vragen (meestal via uitvaartondernemer);
  • Nagaan of er een uitvaart- en levensverzekering is;
  • Nagaan of er een testament en/of codicil is;
  • De notaris een "verklaring van erfrecht" laten opstellen;
  • Werkgever en/of uitkeringsinstantie informeren en overlijdensuitkering aanvragen;
  • (aanvullende) sociale uitkering, tegemoetkoming in de studiekosten, huursubsidie en verlaging van belastingtarieven aanvragen;
  • Pensioen aanvragen;
  • Bank(en) en/of tussenpersonen op de hoogte stellen;
  • Instanties waar de overledene geregistreerd staat op de hoogte stellen.

 

In de moeilijke periode na een overlijden moet u heel wat regelen. Wist u dat u vooraf al veel kan doen? Dat bespaart u heel wat zorgen op het  moment van een overlijden, zodat u tijd hebt om afscheid te nemen.